Louise Carton: “Ik mis de Warandeloop dit jaar!”

Louise Carton: “Ik mis de Warandeloop dit jaar!”

Louise Carton de topatlete uit België (die vorig jaar de Europese titel pakte op het EK Cross) ze moest kiezen tussen een selectiewedstrijd voor het EK of de Warandeloop. De Warandeloop daar had ze zeker willen lopen, maar ook Louise moet soms keuzes maken. Vorig jaar was het ideaal om de beide wedstrijden na elkaar te lopen, nu zal ze zich vooral voorbereiden op de selectiewedstrijd en geeft ze nog wat tips aan de Warandeloop lopers.

louise1
1. De start/finish

Mijn mama gaat overal mee naar toe! Wij zijn ook wel een beetje georganiseerd. Ze neemt bij de start de laatste kleding aan. Ze geeft me een warme doek, om me daarmee nog even af te doen. Ook na de finish staat mijn moeder weer klaar, met schone kleding en schoenen. Het is voor mij ook belangrijk, om na de finish wat te drinken. Dat is ook belangrijk bijvoorbeeld bij een dopingcontrole.

2. De onderbroek

Je hebt natuurlijk altijd de verplichte competitie kledij, maar ik draag graag altijd dezelfde onderbroek! Ook dat is voor mij super belangrijk!

3. Voeding/drinken

Je moet op het juiste moment eten. Soms is er wel wat stress en dan heb je meer tijd nodig, neem die dan ook. Meestal eet ik wel een beetje hetzelfde. Vezels probeer ik wat te vermijden. Ik eet bijvoorbeeld: wit brood en witte pasta. Een Belgische friet de avond van tevoren? Nee, dat kan je dan beter na de wedstrijd doen. Ik hou niet van de extremen. Af en toe kan je best een keer zondigen. Wel eet ik elke dag een boterham met chocolade en soms ook wel een keer een pizza. Het zijn de mate waarin je eet.

Drinken is ook belangrijk maar drink ook niet te veel. Je moet een goede balans vinden in de hoeveelheid die je drinkt.

4. Laatste trainingen

Je mag best afbouwen voor de wedstrijd. Zorg ervoor dat je fit bent. Dit kun je doen door een stukje te gaan joggen/loslopen en een beetje de spanning op de spieren is wel belangrijk. Ga lekker een rustig duurloopje doen, dan gooi je niet heel je systeem in de war.

5. Trainen in het donker

Ik probeer mijn trainingen overdag te doen, dat lukt niet altijd. Ik zoek dan wegen op die goed verlicht zijn. Ook pak ik de kleding uit de kast met een opvallend accent! Ga je nu echt in het donker lopen, zorg dan voor een lampje en dat je goed zichtbaar bent.

6. Parcours verkennen

Tijd nemen om het parcours te verkennen die neem ik wel. Soms zou ik dat wat meer kunnen doen. Ik vind dat namelijk wel belangrijk. Er zijn echter wedstrijden die ik bijvoorbeeld al 3 jaar achter elkaar gelopen heb en dan is het voor mij het terrein vaak herkenbaar.

7. Probeer lekker te lopen

Het parcours, daar heb je niet veel controle over je moet het nemen zoals het is. Door fit aan de start te staan kun je proberen om gewoon lekker te lopen en ervan te genieten.

8. Vertrek op tijd

Voor een cross ben ik 1 ½ uur van tevoren aanwezig. Dan heb ik tijd om de auto te parkeren naar de start te gaan en dan kan ik ook nog even op het parcours kijken. Een uur van tevoren ga ik 20 minuten warmlopen en wat grote spieren losmaken. Ik doe wat oefeningen, en ik doe wat versnellingen. Daarna ga ik mijn nummer opspelden en doe ik de kleding aan voor in de wedstrijd.

9. Veel wachten

Het is soms vervelend dat je lang moet wachten voor de start, dan is het juist fijn om nog iets aan te hebben. Die kleding kan ik dan nog even aan mijn moeder geven. Op die manier heb ik het ook niet heel koud voor de start.

cc-dour81

10. Bezetting

Ook in de Belgische Cross cup zie je soms wat deelnemers uit het buitenland. Dat is goed voor de wedstrijd. Dan krijg je een hoger niveau in de wedstrijden. Helaas is dit niet altijd het geval. Het sterk bezette veld met de Warandeloop zal voor mij zorgen voor de selectiewedstrijd voor een mindere bezetting. Er zijn soms ook te veel wedstrijden om uit te kiezen.

De Warandeloop is een mooie loop met veel deelnemers van een hoog niveau dat maakt zo’n wedstrijd extra mooi. Je kunt je dan goed meten met je concurrentie. Crosswedstrijden loop je op positie en niet op tijd.