Wedstrijden

Hardloopwedstrijden zijn belangrijk in Nederland. Een hardloop evenement zorgt er namelijk voor dat lopers zichzelf voldoening kunnen geven van de arbeid die geleverd is in de training. Ook is het ook een mooi moment om te weten waar je staat. Mensen werken naar een wedstrijd toe.

DSC_9392
Dit kan betekenen dat mensen naar een wedstrijd toe trainen om de wedstrijd uit te lopen, dan loop je dus voor de prestatie. Ook kan het zijn dat je er voor traint om sneller te gaan en dan loop je dus puur voor de tijd. Deze twee groepen worden vaak onderverdeeld in wedstrijd-atleten en recreanten.

Enkele feiten uit het hardlopen zijn:
• Ongeveer 50% van evenementlopers is laatste 5 jaar met hardlopen begonnen.
• 90% blijft na deelname eerste evenement hardlopen (zelfs vaker dan voorheen)

Hieruit kan je dus opmaken dat voor heel veel lopers hardlopen een belangrijk evenement is.

Drinken
Het is belangrijk dat je je op de juiste manier voorbereid op een wedstrijd. Drinken is het aller belangrijkst doe dit een dag voor de wedstrijd al. Het is namelijk zo dat wanneer je een verlies hebt van 2% lichaamsgewicht aan water, de sportprestatie met 20% kan verminderen! Dat wil natuurlijk niemand!

Drink minimaal 0,5 liter voor je gaat sporten!

Eten
De dag voor de wedstrijd: Eet geen vette voeding , maar kies voor zetmeelhoudende producten;  eiwitten haal je uit een stuk mager vlees.
Vermijd gesuikerde producten!

De laatste maaltijd voor de wedstrijd:
Deze maaltijd moet 3 uur voor de opwarming worden gegeten.
Hij laat je toe je energiereserves op te bouwen voor de komende inspanning. De maaltijd moet licht en snel verteerbaar zijn. Vette voeding wordt sterk afgeraden evenals vers fruit, droge groenten en rauwkost.

Voedingstips na de wedstrijd
Drinken en goed eten tijdens het sporten is essentieel, maar veel sporters vergeten dit ook te doen na het sporten. Recuperatie is uiterst belangrijk. Zo kunnen alle vermoeidheidstoxines uit het lichaam worden verwijderd. Ook de spieren geraken nl vermoeid door het sporten.

Rehydratatie: Tijdens het sporten heeft het lichaam vocht verloren door het zweten en bevindt het  zich na het sporten in een toestand van dehydratatie. Dit probleem moet zo snel mogelijk worden opgelost door veel water te drinken na de wedstrijd.

Recuperatiedranken kunnen ook heel doeltreffend zijn. Nuttig ze zodra je stopt met de activiteit.

Aanvullen van suikers na het sporten: Na het sporten heb je energiereserves verloren. Je moet ze dus opnieuw aanvullen dmv koolhydraten zoals vruchtjes, gels, vruchtenmoes …
Een energiedrank is bovendien heel goed om te recuperen, om de energiereserves aan te vullen en om je lichaam te rehydrateren en remineraliseren.
Ook eiwitten zijn een goed middel om te recupereren. Je neemt ze best in binnen het uur na intensief sporten.

Zelf ben ik voorstander van SIS Sportvoeding, dat is namelijk niet heel erg zoet en drinkt makkelijk weg. Ook zit er alles in wat een sporter nodig heeft.

SIS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *